sunnuntai 16. elokuuta 2009

HCM ja kilpailun voittajat


Juoksukärpänen puraisi minua eilen, kun olin Helsinki City Marathonin kannustusjoukossa. Mieheni oli juoksemassa ja olimme kuopuksen kanssa hurraamassa Lauttasaaressa. Juoksussa oli hyvä tunnelma ja ihmiset kannustivat mukavasti.Juoksijoita ja juoksutyylejä oli yhtä monta kuin juoksijoitakin ja juoksijoita katsoessa tuli sellainen tunne, että pystyisinköhän minäkin tuohon :)

Olen aina inhonnut pidemmän matkan juoksua, olen ollut enemmän "pikamatkatyyppi". Joitakin vuosia sitten aloin kuitenkin lenkkeillä enemmän ja alku oli tuskaisaa. Kun olin pari kuukautta puurtanut, alkoi juoksu yllättäen sujua. Pääsin muutaman kerran jopa flow-tilaan, josta useat juoksijat puhuvat ja lenkit pitenivät puoleentoista tuntiin. Juoksu katkesi johonkin sairasteluputkeen, mutta tuosta ajasta jäi hyvät fiilikset juoksun suhteen. Ja ainakin sen opin, että aluksi juokseminen ei ole kovinkaan nautinnollista, mutta kun jaksaa puurtaa kuukauden tai kaksi, niin jossain vaiheessa se alkaa sujua. Ja jos oikein asiasta nyt innostun, hyvä tavoite olisi esim. Helsinki City Run puolimarathon, joka juostaan toukokuussa. Katsotaan ja mietitään.

Sitten tuohon tuohon kilpailuun. Katsoin kilpailuvastaukset ja oikeita vastauksia oli kolme. Paikat olivat Kuortane, Capri ja Mosel. Italiassa olimme kyllä Sorrenton niemimaalla, mutta toinen kuvista oli hämäävästi Caprista, joten hyväksyin sen oikeaksi vastaukseksi. Arvoin voittajan ja hän on Langanpiilottajan blogin Päivi. Onneksi olkoon!

20 € lahjakortin voittajaksi osui Hanni,onnea myös sinulle. Laittakaa meilillä merja@kasperiina.fi yhteystietonne, niin palkintoa pukkaa!

Kirjoittelen noista matkakohteista lisää pikapuoliin. Kaikki niistä ovat kivoja kohteita ja suht helpon matkan päässä.

Jos muuten joku "nollasta aloittanut" juoksija lukee blogiani, olisi kiva kuulla asiasta lisää. Miten siis juoksun sai kulkemaan ja miten puoli/kokomarathon sujui ja millaisen harjoittelun jälkeen?

Sunnuntaiterkuin Merja

6 kommenttia:

Nina kirjoitti...

Onnea voittajille, hiukan myöhästyin kisasta :)
Flow-tila on ihana tila. Olen muutaman kerran siihen päässyt ja kiitettävästi silloin asiat kyllä rullaa.

Nina kirjoitti...

Ei hajuakaan flowsta mutta terkkui lähetän ja siivousintoa kaivataan täälläkin.

Mari kirjoitti...

Minä olen välillä ollut tosi innokaskin juoksentelija, mutta nyt on päällä crosstrainerilla harjoittelukausi. Tuossa olkkarin nurkassa se on niin mukavaa verrattuna sateessa juoksenteluun;) Ja tehokasta. Kunto kohenee ja juoksukin helpottuu. Mukavaa maanantaita;)

Nora kirjoitti...

Mä oon itsekkin aika nollapisteessä ton juoksun kanssa, mutta itse olen hiljaa mielessäni miettinyt, jos eka tavoite olis naisten kymppi... Sen jos sais oikeesti juoksemalla läpi, niin olisin kovin tyytyväinen.
Nyt on kyllä taas ollu juoksussa parin viikon tauko, joten pitäis pikasesti päästä lenkkipolulle, että ei alkais tökkimään.

Tarja kirjoitti...

Nyt vasta näin kilpailun, viimeisestä kuvasta olen melkoisen varma, siellä toukokuussa ja viime viikolla käyneenä Bernkastel-Kues Moselin varrella?

sanna kirjoitti...

Eksyin tänne blogiisi...
Mulla ei ole tavoitteena juosta maratoonia, mutta muuten olen haluunut opetella juoksemaan. :) Olen aloittanut lähes nollasta, koska mulla pari vuotta sitten oli selkävamman takia liikkuminen hankalaa. Aloitin juoksun niin että ensin juoksin vain katulampun välin, kävelin kaksi ja taas juoksin. Siitä olen voinut koko ajan vähän pidentää juoksumatkaa. Käytän hengitystä apuna, eli saatan juosta niin että neljä askelta sisäänhengitys, neljä ulos. Se auttaa myös keskittymään juoksemiseen. Nykyään kävelen ensin niin kauan että on lämmin ja sitten juoksen sellaisen matkan, mikä TUNTUU hyvältä. Kun juoksu tuntuu pakottvalta, väkisin vääntämiseltä,jatkan kävelyllä. Mulla on juoksua tukemassa muita liikuntamuotoja, kuten jooga, lentopallo ja lihaskuntoharjoittelu. Varmasti, jos tavoitteena olisi ensi kesänä pitkän matkan juoksu, treeni pitäisi olla tehokkaampaa. Kuitenkin tällä tyylillä olen itse koko ajan pystynyt juoksemaan enemmän ja nautin juoksusta! Mukavia harjoitushetkiä sinulle!